Paris

Vårt Paris äventyr började tidigt tidigt i lördags morse….ja, jag säger morse men det ska nog egentligen va natt….03.30 körde vi hemifrån…HALV FYRA…, mörkt ute fortfarande och det är då man undra varför i helsike man bokade den där tidiga avgången på flyget !!! PLanet var försenat men de flög snabbt och vi landade redan 30 min efter vi hade lyft!

Vi tog flygbussen in till Paris och möttes direkt av den här synen…!

Klarblå himmel och super varmt var det, Triumpfbågen står mitt i en rondell så det är lite svårt att ta bilder utan bilar och turister!

Efter en snabb fika på Champs Elysses, tog vi oss till vårt hotell, som låg precis bakom Lafayette – ett stort ganska lyxigt varuhus mitt i Paris. Vi tog oss en svängom där inne direkt eftersom vårt rum inte var färdigt än och snälle maken köpte en av mina favorit väskor till mig – en Longchamps Pliage i mörk lila – super snygg!

Champs Elysses

När vi väl fick tillgång till vårt rum var vi så slut efter att ha gått upp kl 3 på morronen, att vi var helt enklet tvugna att ha en liten siesta och samla lite krafter! Vårt hotell låg också precis runt hörnet till Operahuset.

Operahuset by night

Vi fick en snilleblixt att vi kunde ju köpa biljetter till de där röda turistbussarna med öppet tak, Les cars Rouges , och åka runt Paris med dem så ”sparade” jag mitt ben lite – så det gjorde vi! Längs med Champs Elysses åkte vi, kollade in Grand Palais, hoppade av vid Palais de Chaillot /Trocadero – hamnade mitt i en crazy Michael Jackson Tribute av nåt slag med sjungande och gråtandes människor! Underbar utsikt av Eiffel tornet kan man få här!!!

Vi hade egentligen tänkt att åka upp I Eiffeltornet men kön var så lång och det var så varmt så vi nöjde oss med att stå och kolla på det lite istället!

Resan gick sen vidare till Notre Dame – vi gick in i den lite senare på kvällen och de hade körer som sjöng – väldigt stämningsfullt!

Dagen avslutades med middag i The Latin Quarters och en öl på Champs Elysses!

Söndagen Började med frukost vid Point Neuf, sen gick vi till Louvre’n….

…kollade på Mona Lisa….(som fanns bakom glas och som man inte ens fick komma i närheten av)

..och alla dessa andra människorna ville också kolla på samma sak!

Venus Di Milo finns också på Louvren!

Det var inte så mycket öppet i söndags så vi gick mest och strosade lite, hoppade på den röda bussen igen och åkte längs med Seine!

Allt som allt var det en super helg – det är så skönt att åka iväg ibalnd på tu man hand – det tror jag att man behöver! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )