Sydney – Kuala Lumpur – London

Vi åkte ifrån Sydney i lördags morse, planet gick 07.30 och man ska va på flygplatsen 3 timmar innan + en halvtimme nånting med bil…ja, you do the maths…tidigt, tidigt gick vi upp!!! Såååå ledsamt att säga hej då till svågern – vi var alla tårögda och den tidiga timmen gjorde ju inte saken bättre! Vi hade redan sagt hej då till Rachael och Pennie kvällen innan och det var inte så kul heller! Nu ses vi säkert inte tills i alla fall nästa sommar….

8 timmar flygresa tillbaka till Kuala Lumpur gick bra och vi kom dit mitt på eftermiddan lokal tid. Det är bara två timmars tidsskillnad mellan Australien och Malaysia, så det var skönt att inte vara jetlag’ade denna gången! Varmt runt 32C och hög luftfuktighet!!! Vi bodde på samma hotel som innan , fast med annan utsikt, denna gången mitt framför Petronas Towers. Hotellet hette Traders Hotel och var verkligen helt makalöst! Superlyxigt och med historiens största och mäktigaste frukostbuffe! Allt för en billig peng – runt 1000 kr natten för tre pers inkl frukost. Det var kul att bo på hotell ett par nätter och det kändes verkligen som att vi var på semester, speciellt när vi bodde i en vanlig lägenhet i Sydney.

Vi åkte till China Town igen och gick på nattmarknaden – vi gick dit första rundan vi var i KL och hade planerat lite vad vi skulle handla på vägen hem. Ni som har varit i Asien förrut , fattar nog vad jag menar när jag säger att det är helt makalöst och insane på dessa marknader! Kopiornas paradis med hundratals stånd, alla vill sälja något och gör allt för att locka dig till just deras stånd…och sen är det ju så in i helsikes kul att pruta! Allt går att pruta på – erbjud runt hälften av vad de säger till att börja med och stå på dig tills ni kommer överens om ett pris, godtar de inte ditt pris så gå bara vidare för du hittar alltid nån som gör det till slut! Sjukt kul! 🙂

Vi stannade två nätter denna gången, så vi hade en hel dag utan resande och det var verkligen skönt! Vi åkte till The Islamic Arts Museum ett tag, man får planera vad man ska göra enligt hur bra Air Con de har för det var sååå varmt! Vi åkte sen vidare till Central Market – en typ inomhus marknad med mer Malaysiska saker – och det var skitkul att gå där, speciellt som skyarna öppnade sig och världens åskväder bröt ut! På kvällen tog vi oss till Jalan Alor – en Streetfood market som man bara måste besöka, enligt Guide boken! 200m med utomhus restauranger och stället vi valde till slut hade jättegod mat, visserligen så regnade det lite med det var kul ändå!

I måndags hade vi hela dagen på oss innan vi åkte till flygplatsen, vi checkade ut från hotellet och åkte till en supermall – Berjaya Times Square – med 10 våningar och en inomhus nöjespark, verkligen ett bra ställe att slå ihjäl ett par timmar! När vi hade fått nog, tog vi en taxi till China Town igen och Guan Di templet – ett kinesiskt Taoistiskt tempel. Rakt över gatan ligger sedan det äldsta Indiska templet i Malaysia – Sri Mahamariamma – som vi också besökte! Runt hörnet låg ju Central Market och eftersom vi hade tid över och inte hade gått runt hela, gick vi tillbaka dit ett tag.

Efter 13 timmars flygresa – ja 13 TIMMAR!!!! – kom vi hem till London igen igår, tisdag. Inte världens roligaste flygtur precis – det blixtrade så hela himlen lystes upp och det var dåligt väder mesta delen av resan, vilket då också såklart betydde turbulens!!! Dessutom så flög vi på natten och det gillar jag verkligen inte – hatar när allt man kan se ut är kolsvart!!! Maken och M sov stora delar av resan men min sömn blev betydligt mindre och jag var mer än lättade när vi väl landade! Nu ska vi bara komma över jetlag’en också – kroppsklockan har vant sig vid andra tider nu – 9 timmar fram i Australien och 7 timmar fram i Malaysia – men vi lyckades faktiskt sova mer eller mindre normalt igår natt så vi får väl se, det får ta den tid det tar!

Dottern J kom hem ett tag igår också – det blev lite presentutdelning och catch up såklart! Hon har fått jobb! Ett heltidsjobb till på köpet! 3 månaders kontrakt till att börja med och om det går bra, fast anställning efter det. Hon har verkligen legat i med att skicka iväg sitt CV, hon har varit på två intervjuer och nu på den tredje, blev hon kallade tillbaka till en andra intervju och blev erbjuden jobbet direkt! Hon ska jobba som en Art Sales Researcher på ett företag som sysslar med konstförsäljning och ser till att konstnärerna får sina Royalties när konstverk säljs eller används i olika publikationer. De har hand om över 300 olika konstnärer inkl Lucian Freud och det är J’s jobb att researcha auktioner över hela världen och vilka konstverk som har sålts osv – det låter som ett perfekt jobb för henne! Och vi är naturligtvis superstolta över henne och hur j-va kapabel hon är! 🙂

2 reaktioner till “Sydney – Kuala Lumpur – London

1. Välkomna hem! Stor grattiskram till J! Fantastiskt kul! Jobb så på direkten; men så är hon ju också en riktig pärla och blir en stor tillgång på arbetsplatsen. Önska henne lycka till från oss!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )