Mallorca

Då går vi lite längre tillbaka i tiden, till mitten av augusti ungefär! Medans dottern M var i Schweiz, åkte jag & maken till Mallorca på tu man hand! Denna underbara ö som är så mycket mer än Magaluf och Party hela tiden. M gillar inte värme, så vi fick hennes välsignelse att åka dit utan henne – tänk att vi har fått två döttrar som inte speciellt gillar sol & värme men att vi föräldrar älskar det!

Mallorca (2)

Vi bodde i Paguera denna gången – en ny liten stad för oss – ca 30 min väster om Palma. Nästan bara tyskar där och det var faktiskt ganska skönt att ”undvika” engelskmän och svenskar för en gångs skull och personalen på vårt lilla hotell pratade bättre tyska än engelska!!! Så ibland fick jag ta fram min skol-tyska (och mannen min blev helt imponerad!) och han pratade lite spanska när det behövdes.

Supermysigt hotell i olika etapper och mindre hus istället för ett stort hotellkomplex och faktiskt ett av de billigare i hela Paguera – 2*’igt men rent överallt och städat på rummet och nya handukar varje dag. Vi hade t.o.m en egen terrass utanför vårt rum och den rosa luftmadrassen fick vi av våra grannar som åkte hem dagen efter vi kom!

Mallorca (16)

Stranden var jättefint och stor – det fanns visst 3 olika stränder i Paguera men vi var bara på denna. Vattnet var runt 27C och t.o.m den här badkrukan blev som en fisk i vattnet och ville helst inte gå upp!

Mallorca (55)

Vi åkte in till Palma två kvällar och åt middag på två av våra favoritställen. Cellar Sa Premsa med den godaste Paella’n i stan!

Mallorca (12)

Vi hyrde bil en dag, körde till Alcudia när det var maknad och spenderade resten av eftermiddagen på en stranden Playa de Muro strax utanför. Jag hade ett vattentätt mobilfodral så det var ganska kul att kunna fota när man badade!

Vi tog den långa vägen tillbaka genom bergen och stannade till på klostret Lluc. Vi besökte det för ett antal år sedan men det hade blivit helt för turistigt nu med gourmet vin restaurang, inomhus lekplats för barnen och en väldigt tacky souveniraffär.

Mallorca (40)

Sista kvällen vi var där, åkte vi till intilliggande Santa Ponca och åt middag med ljuvlig utsikt över havet.

Mallorca (47)

Maken hade hela tiden sagt att vi helt enkelt var tvugna att åka till Magaluf en kväll – så det gjorde vi! 25 år för gamla för stället och nja….vi stannade inte så länge och tog oss därifrån innan kaoset började!

Vi hade ljuvligt väder och alldeles perfekt varmt, förutom de sista dagarna/kvällarna när det blev lite väl varmt och fuktigt! Vi spenderade dagarna med att slappa, läsa och bada och tog oss sen en sväng till lite olika platser på kvällarna. Vi åt och drack gott och bara njöt!

Spot the Tourist! 🙂

Mallorca (49)

Det var första gången jag var på Mallorca under högsäsongen och första gången jag & mannen min har varit iväg en hel vecka själva sen vår smekmånad 1996! Sicken lyx! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )